måndag 10 juni 2013

Tjockpannkaka man kan bjuda på.

Måndagsmat igen, och kyltömning efter helgen.

Maken dricker champagne på stan, jag tackade nej till föreslaget vimmel till förmån för mina prinsessor.
Väninnan tackade nej till måndagsmiddag hos mej tillförmån för sina små älsklingars aktiviteter. 
3 stycken närmare bestämt, på två barn, det tycker jag är bra jobbat!

Då var det ju det där med middag igen. Som bara ska serveras, smaka gott och vara nyttig.
Vi har varit bortbjudna större delen av helgen så måndagsrester fanns det inte, men massor av goda frukter som inte är så roliga i morgon.

Gjorde tjockpannkaka.

På mitt sätt som är så mycket godare än den gigantiska degiga plåten. Man får lixom bara fraset, det goda på tjockpannkakan. Med extra ägg och dinkelmjöl är den tillräckligt nyttig för att klassas som middag till mamma och döttrar. Serverad med lyxig fruktsallad och turkisk yoghurt och lite sirap.
(Lönnsirapen var slut i skåpet och då får det vara så på en måndag)

Jag gör tjockpannkakan i muffinsplåt. På så vis blir ju varje liten pannkaka fluffig och frasig och faktiskt ganska vacker om man inte på gränsen till övergräddar som jag gjorde i dag.

Häll lite olja i botten på varje hål i muffinsplåten, ställ in i ugnen så den blir het när du gör smeten.
Vispa 4 ägg, 6 dl mjölk, knappt 4 dl dinkelmjöl (det ljusa siktade) och 1 tsk salt.
Häll ner i formarna och grädda i 225 grader till lagom färg. 
Lite trixigt med tiden för tar man dem för tidigt faller de ihop och blir degiga, eller gör man som mej i dag kan de bli ngt torra på toppen.. Testa din egen ugn för bästa resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar