onsdag 12 juni 2013

Skolavslutning

Lite student varning.

Älskar skolavslutningar! 
Klänningar, fröknar med blombuketter. Den blomstertid nu kommer.
I dag hade vi ju dessutom helt fantastiskt tur med vädret. Lite tjatigt sagt men dagen HAR ju verkligen varit helt fantastisk!

Har tradition på att fira in sommarlovet med grannar. På något vis lyckas vi vara lediga år efter år. Har gjort det lite till en fest. Men med busenkel knytismat för att inte avskräcka värdskapet.

Så även i år. Hos oss denna gång. Pastasallad är obligatorisk. Den gör värdinnan.
Jag lejde ut bröd, ost och kallskuret. Gästerna hade med varmt nybakat bröd, goda skinkor och mumsiga ostar. Hur gott kan det bli?
Som en liten mini italiensk buffé.

Men först får man pallra sig i väg till skolan. Vi hamnade på kullen för att kunna se sångerna eftersom vi inte hade lyckats paxa platser en halvtimme innan. 
Mysigt att ses är det i alla fall även för mammor!

Och mysigt att krama in sommarlovet.
Jag gjorde pastasallad som sagt. 
Vi var 20 personer så jag gjorde mycket. Hälften blev över. Den tar vi till grillningen i kväll.
Kokade 2.5 paket pasta. Blandade med 1 burk pesto, en burk soltorkade tomater som jag strimlade, 1 stor burk oliver och lät detta dra när jag skar grönsaker. Mängder av grönsaker och så skivad kokt kycklingfilé. Den kokade jag i går och lät vila för att få den maximalt saftig.
Toppade med kryddor från trädgården och så självklart extra salt och peppar.
Vi hade som en liten buffé i trädgården.

Svårfotat när solen lyser så fantastiskt. Tror nästan jag bränt mig lite i dag:-)
Alla 12 barnen var i alla fall jätte hungriga.

Studentkänslan då?
Jo när de ätit upp försvann hela gänget ner till stranden (utom de allra minsta) och kvar satt vi i lugn och ro med ett kallt glas rosé i handen. 
Vi konstaterade krasst att när hela det här gänget ska börja ta studenten är det vad vi har att se fram mot. För det finns väl inga studenter som stannar kvar hela festen:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar