måndag 7 juli 2014

Färska vårrullar och min tur att laga middag.

Lite nyttigare alternativ.

Alla syskonen är samlade i stugan och då ska ny altan byggas på ackord.
Badtunnan byggs in och arbetslagen är drillade. Tror det var fyra skruvdragare igång samtidigt under gårdagen:-)

Jag lovade att laga middag mot utebliven arbetsinsats med ovanstående arbetsredskap.
Har verkligen längtat efter färska vårrullar, eller vietnamesiskavårrullar som de ibland kallas. 
Färska grönsaker inrullade i rispapper. Doppade i soyabaserad sås. Mums!!
Men för arbetarna i min familj krävs en lite stadigare middag så det blev hopplock, självklart med sådant som erbjuds i Icaladan. Eller din sommarlanthandel, inga konstigheter med andra ord!

Lite kaxigt att även syrran och svägerskan fixade att skruva trall så de får också vara med på bild. Maken, pappa och bröderna är ju gamla i gemet så de slapp;-)

Maten då?

Jo det blev asiatiskt tema denna gång. Hyfsat enkelt, nyttigt och dessutom billigt!
Vårrullarna har jag nämnt, till det blev det friedrice direkt från Muurikkan, kycklingklubbor och sataysås.


Vårrullarna kan göras på hundratals sätt. Jag valde grönsaker och räkor. Det kan varieras i det oändliga, ibland bli lite matigare med glasnudlar och självklart är det godare med ett knippe koriander i men det fanns det inte på lilla Ica så det fick bli lite "här är ditt kylskåp".
Strimla: 
Gurka, paprika, purjolök i brist på Vårlök, Morot, Vitkål, Avokado och skala ett lass räkor. 
Blötlägg rispappret i några minuter, rispappret är väl kanske lite svårare att hitta i små butiker men de blir ju inte gamla så jag brukar packa med mig en påse med kryddor, såser och annat som piggar upp matlagningen. 
Vik i hop vårrullarna. 

Till det en asiatisk dipp baserad på japansk soya, fisksås, japansk risvinäger, lime, sesamolja, ingefära och färsk chili med ett par skedar råsocker. Jag hällde upp såsen i en liten tillbringare som var lätt att portionera från och lät gästerna själva fylla små värmeljushållare som används till skål att doppa i.

Nästan helt kalorifritt och perfekt sommarmat.

Kycklingklubborna fick ligga i soya och sweetchillisås och marinera lite, strössla med sesamfrön innan de åker in i ugnen.
Jag tycker kycklingklubborna är godare än filén men till jordnötssås är det ju självklart gott med små kycklingspett också!

Sataysås eller jordnötssås som det heter på svenska är busenkelt att fixa själv. 
Hoppa dyr trist halvfabrikatspåse!! För ett kompani behövs följande: (Minska receptet för normal familjestorlek.)
Hacka en stor lök och 2 vitlöksklyftor.
Blanda med 3 dl jordnötter och 1-2 tsk Sambal oelek. Fräs en stund i olja.
Häll över 2 burkar kokosmjölk och salta med fisksås (ca två matskedar).
Låt puttra 10 min och mixa med stavmixer till önskad konsistens. 
Gott med lite tuggmotstånd tycker jag.
Låt koka i hop igen och smaksätt med 2 pressade lime och mer sambal och fisksås om du vill.
Och så slutligen fried rice.
ÄLSKAR att laga mat över eld i en Muurikka!! Pad thai, paella, pyttipanna, stekta abborrfiléer. Allt blir godare när det tillagas ute!
Kokade riset före och blandade därefter alla ingredienser direkt på hällen.
Till massor av hungriga ett helt paket basmatiris
En påse frysta wookgrönsaker, en påse frysta ärter, majs och paprika (frysta grönsaker är toppen på landet).
Hacka 5 klyftor vitlök och en rejäl bit ingefära.
Salta med fisksås och när allt är varmt gör ett hål i mitten och stek 6 ägg som du sedan blandar i hop med resten. 
Alla blir mätta och belåtna:-)

 Och så något sött efter. Kladdkakaemuffins är ju det enklaste som finns!! Behövs inte ens en tallrik till servering och rörs i hop direkt i kastrullen. Minskar sommarstugedisken ordentligt!!
Markus Aujalays recept är bäst tycker jag!
150 g smält smör, Smält och låt svalna
Rör samman med:
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg, ett i taget.
2 dl mjöl

Grädda i söta formar (200grader ca 8 min) och toppa med grädde och dagensbär.


Avslutade dagen med ett dopp i badtunnan och vacker norrlandsnatt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar