onsdag 28 maj 2014

Rabarberpaj

Minnen


När jag var runt 20 bodde jag under studieperioden tillsammans med ett härligt gäng flickor hos den enes mormor. Huset fick således namnet "mormorshuset".

Många härliga minnen och denna paj är en del av dessa eftersom det var den enda paj som bakades när det var dags för just paj. Inte för att den var den enda vi klarade av utan för att det var den bästa.
Anna Lefvert som tog receptet till mormorshuset jobbar nu som journalist och fotograf och driver bloggen http://annalefvert.se/blogg/

Hon har precis publicerat ett inlägg med recept på favoritpajen "bojans pajtäcke" och i kväll var det dags att återuppleva gamla minnen. Så klart var pajen precis lika perfekt i dag som för 20 år sedan.

Jag gjorde den på rabarber. Denna underbara växt som pryder trädgården likt en fantastisk perenn. Hos mig i en tovig mix tillsammans med ormbunkar.
 Rabarberblast är ju i alla fall så mycket bättre än fiskrens!! Receptet hittar du så klart på länken till Annas blogg:-)
Anna har bl a varit med och fotat bilderna i den fantastiska boken Oh! So Bomans, från det välkända Hotellet med samma namn i Trosa. Jag har haft med den i ett tidigare inlägg.http://ccaisas.blogspot.se/2013/12/arets-absolut-snyggaste-coffee-table.html

Hos oss serverades Leilas fantastiska vaniljsås till. Den är oslagbar även om jag tycker att mängden maizena är aningen för stor.
Lycka till!
Och självklart kan jag hjälpa till med recepten till både pajtäcke och vaniljsås om du inte hittar dessa själv:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar