fredag 14 juni 2013

De bästa 10 av systembolagets bästa viner under 150 kronor.

Några riktiga guldkorn, tror jag.

Vin är lurigt.
De flesta hamnar under OK betyget, några är riktigt dåliga och ibland hittar man en riktig pärla. 
Då pratar jag om flaskorna under 150kr. För det är väl där de flesta av oss ligger.  
Man får vad man betalar för och och det är ju inte så ofta finflaskorna korkas upp på sommaren. Boxarna är desto vanligare, och oändligt mycket tråkigare.
Jag är tacksam för lite tips i systembolagets djungel när jag vill gå utanför de vanliga välkända etiketterna som tenderar hamna i korgen. För vill man ha prisvärt krävs det ju lite mer research..

Mat och VIN appen tycker jag är bra. Smidigt att hala upp telefonen för en liten dubbel koll. 
Systembolagets personal är ju ofta duktiga att ge råd om en passande dryck, jag tycker det är oändligt mycket bättre om flaskan inte bara passar till maten utan dessutom är god.
Allt om Mat provsmakar ju hela systembolagets sortiment på hösten (skönt att slippa den biten själv). Oftast tycker jag att deras smak stämmer bra överens med min. Resultatet finns samlat på appen.

Ibland vill man ha något extra. Det är då min kollega Anders kommer in i bilden. Han inte bara vet vad som är i flaskan. Han kan druvan, historien kring just denna, beskriver vingården och vet när rariteterna finns i beställningssortimentet (och hur många som finns kvar..).
Just denna gången visade jag ett vårnummer från Allt om Mat där de listat systembolagets 100 bästa viner. Anders dök genast in i  tidningen och berättade mer om innehållet. 
Och valde ut sina favoriter bland de 100.

De bästa av de bästa med andra ord.

Tänkte att fler än jag är glada för lite sommartips på guldflaskorna under 150 kr.
Rangordnade enligt Allt om Mat och därför blandat rött och vitt.


  • Vitt, Petit chablis Domaine Sainte Claire 2011, 5588, 109 kr
  • Vitt, Alarinho Contacto 2011, 6707, 119kr
  • Rött, Allesverloren Tinte Barocca 2010, 12002, 120 kr
  • Rött, Crozes-Heritage Les Launes 2010, 2800, 136 kr
  • Rött, Xavier Côtes du Rhône 2010, 2059, 99 kr
  • Vitt, Kloster Erbach Riesling Spätlese 2011, 6257, 119 kr
  • Rött, Ravenswood Vintner's Blend Zinfandel 2011, 26001, 99
  • Rött, Masi Campforin 2009, 5123, 109 kr
  • Rött, Lat 42 Gran Reserva Rioja, 1998, 12679, 89 kr
  • Rött Brolio Chianti Classico, 2010, 2705, 115 kr

Bonus; På tredje plats fanns ett riktigt budget alternativ till den stora festen som Anders inte provat.

(Rött) El Rey Old Vine Garnacha 2011, 2260, 65 kr

Billigaste vita enligt listan;
Divino Nordheim Sommeracher Katzenkopf Silvaner Kabinett Trocken 2011, 6762, 89 kr

Nu har i alla fall jag lite nytt att prova i sommar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar