fredag 14 juni 2013

Sommarmat för House of Lola

Det var ju tack vare Lola jag började blogga.

När Anna Eklund mailade och frågade om jag ville lämna lite recept till House of Lolas sommar hemsida blev jag glad och hedrad, men också tveksam. Vilket recept skulle jag välja? 
Det blev en rad ideér till en spontan eftermiddag i stället. Och en Blogg för det här var alldeles för roligt att inte fortsätta med.

Sommaren ska ju vara spontan. Man möter vänner på stranden, vill inte säga hejdå och bjuder in på en bit mat av det som finns hemma. Den här gången har jag inte ens använt spisen. Ugn och grill räckte.

En burk kikärter och några frysta ärter kan ju de flesta skrapa fram, platta pitabröd från grönsaksbutiken är grymma att ha i frysen. 
Grönsaker till en sallad och lite kött (kyckling går också bra) kan nog också finnas i sommar kylen.
Med lite baskryddor är middagen klar. 
Du behöver inte följa recepten slaviskt, Ta av det du har och improvisera. 

(Jag har alltid fisksås, sesamolja, japansk soja, chili och ingefära hemma)
Recepten finns på Lolas hemsida, se länk)
 Grillade aprikoser med chevré
 Kryddiga korvar i smördeg. Toppen för saltsugna hungriga barn som kommer från stranden.
 Ärtröra på pitachips.
 Minska disken och använd kikärtsburken till skål. Röran funkar även toppen till crostini om det saknas ugn i sommartorpet.
 Tunna pitabröd med lite olja och flingsalt rostade en snabbis i ugnen.
Beroendeframkallande och nästan gratis:-)
 Rabarber och chili mohito till vuxna och rabarberlemonad till barnen.
 Asiatisk sallad. Jag tröttnar aldrig!
Försvann kakan på stranden? Ge barnen en glasspinne och de vuxna en kaffedrink med en chokladbit till. Denna är gjord på Xanté (päroncognac).

Hoppas ni hittar något ni tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar