onsdag 19 juni 2013

Avskedsmiddag

Semester

Det är lite vemodigt faktiskt att säga farväl inför sommaren. 
Semestertider och alla har olika planer inför sommaren. Man går om varandra och plötsligt ses man inte på väldigt länge.
Jag har jobbat mycket och dessutom fyllt ledig tid med massor av skojigheter så nu när bilen ska rulla i morgon är huset bokstavligt talat upp och ner och kylen tömd. 
Som den ska vara inför semester.
Smärre kaos kan man kalla det. Men jag har ju hela dagen på mig i morgon att "lägga locket på brunnen och skura stian" så i kväll ville jag umgås med min älskade gräsänklingsväninna.

Tjejmat.
Det blev en varm laxcarpaccio. Den är väldigt smidig och god.
Sätt in valt antal tallrikar i ugnen så de blir heta. 
Skiva färsk lax så tunt du kan.
Lägg skivorna på den heta tallriken. Då tillagas de lite lagom på tallriken.
Sparris är ju alltid gott! Jag halverade dem och doppade i kokande salt vatten.
Lät de rinna av och lade på laxtallriken.
Lite kapris för sältan och så ringlat brynt smör över. 
Flingsalt och peppar,, och hyvlad parmesan.
Klart:-)
Wilma valde grekisksallad och bruschetta till sig och barnen.

Gjorde en mumsig ost för två som mellanrätt. Den kommer jag göra igen! 
Köpte en god lagomstor ost. Det blev en Charource denna gång. En krämig historia gjord på komjölk. 
Passerade naturgodis lådorna på ICA och tog en skopa av en neutral färdigblandad mix med nötter och torkad frukt som jag lade på och runt osten. 
Ringlade Agavesirap på toppen, väninnan gillar inte honung men det går självklart lika bra. 
In i ugnen på 175 grader till osten mjuknat. 
Hade små dinkelkex till att doppa i den härligt smälta osten.
Och så något sött efter. 
Wille kallade desserten för spökbajs. Vet inte om det är en passande beskrivning men marängen kanske är ngt spöken lämnar efter sig;-)
Fyll vaniljglass i glas som tål lite värmeskillnad. 
Rör  i 1 tsk vaniljfrön och knappt 1 msk socker i en liten ask sommarbär från butikens frysdisk. Självklart mycket godare med färska bär men det hade vi inte i dag. 
Lägg på glassen.
Och så italiensk maräng på toppen.

Rör ihop 4 äggvitor och 2 dl socker i en bunke i ett vattenbad. 
Värm till sockret smält under ständig vispning.
Och vispa ändå mer till maräng.
Jag använder min kära vän Kitchen Aid och kan faktiskt höra på ljudet när den vispat klart,, men det är kanske överkurs i marängskolan. Elvisp går precis lika bra men tar lite längre tid.
Spritsa på marängen på bären och bränn av med brännare eller i ugnen.
Nu laddar vi för arbetsdag i morgon. Gruvar mig!
HATAR att packa! Och städa, och sortera..
Ska dessutom köra 60 mil själv eftersom maken klämmer in en sommarfest innan vi rullar iväg.
Tindra är lycklig över sin sista dag på dagis och har gjort små sommarpaket till sina fröknar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar