torsdag 17 juli 2014

Pankofriterad abborrefilé

Hjälp så gott

Morbror Sam fiskade Abborrar i går. Filéade och kom upp med ett lass till oss. 
Vi hade som vanligt en "liten" middag på verandan, 22 personer räknade jag till och jag hjälpte mamma med fiskarna.
Eftersom det var Hamburgare på menyn tänkte jag att fish&ships temat skulle fungera. Lite fiskburgare på kvällskvisten som komplement till Sveoms finfina nötfärs.
Det blev en favorit som får stanna!
Filéerna var stora så jag delade dem på längden där man byxat dem.
Vände i vetemjöl
Snurrade i ägg
Och slutligen vände igen i Pankoströbröd.

Friterade i vanlig rapsolja på plattan i uteköket i en stor kastrull. Fritös finns inte på landet..
När de var gyllenbruna fiskade jag upp dem och saltade lite lätt.

Mums!

För dig som är undrar är Panko är ett grövre ströbröd som ger den där riktigt krispiga ytan som man vill ha. Finns oftast på de internationella hyllorna i välsorterade matbutiker.

Till det en Tartarsås (googla recept) och de picklade grönsaker som jag pratade om häromdagen. http://ccaisas.blogspot.se/2014/07/pressgurka-och-picklade-gronsaker.html
Mamma hade bakat bröd, fixat supergod chilipotatis och en rad andra tillbehör för en riktig stor buffé. Men om du vill bjuda på fiskburgare räcker det med sås, sallad, lök och bröd. Picklade grönsaker är en bonus i stället för saltgurkan.

Det blev en helkväll och vi har skrattat till tårarna sprutat, fantastiskt att kunna sitta ute i Jämtländsk sommarnatt. Det är vi inte bortskämda med!

Vi har även hunnit med årets vandring upp på Hällberget. en alldeles lagom utmaning för små barnben och kräver en viss mängd mutor på vägen!
Blåbär på strå, vatten i bäcken och ett och annat kex innan fikapaus på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar