söndag 13 juli 2014

Pressgurka och picklade grönsaker

Somrigaste husmanslunchen;

Köttfärslimpa, nypotatis, gräddsås, rörörda lingon och pressgurka.
I LOVE!!

Stor knytislunch idag. Jag gjorde gräddsås och pressgurka.

Eller pressgurka kanske man inte kan kalla det för jag hoppar pressmomentet.
Det blir galet gott ändå!
Vi är många så jag gjorde en stor burk på två rejäla gurkor.

Koka 123 lag. Till min stora sats använde jag 1 dl ättika, 2dl socker, 3dl vatten. Några drag med vitpepparkvarnen.

Låt svalna.

Skiva två stora gurkor med mandolin eller osthyvel. Lägg på ett stort fat och salta gurkorna med ca 2 tsk salt. Detta ersätter pressandet.

När lagen kallnat blandar du gurka lag samt 2 msk hackad persilja.
Självklart blir det godare om det får dra en stund men den framförhållningen har inte jag som dessutom lät lagen svalna i frysen. Det blir gott ändå:-)
Insåg att jag hade en oöppnad ättika i skåpet när jag köpt en ny så nu blir det picklade grönsaker för hela slanten. Använd samma 123 lag och pickla allt du är sugen på:-)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar