lördag 5 juli 2014

Buffé för hela jobbet.

UCC familjen tar farväl.

Mitt älskade jobb på Uppsala Cancer Clinic fick ju ett abrupt slut på ett dystert möte tillsammans med en konkursförvaltare i mitten av maj. Även om det inte finns ngt förmildrande att säga om landstingets kartellbildning och politikers inkompetens ville vi som personal ändå säga farväl på ett värdigt sätt med flaggan i topp.

I går var det så dags för avskedsfest.

Jag var med i festkommittén, men kan inte ta åt mig äran för ngt denna gång. Har haft på tok för mycket att göra.

VDns dotter Ebba Svahn är grym på mat! Hon har jobbat som kock på Triller i flera år men från och med i höst hittar man henne på nytt ställe.
Hon har lovat att fixa maten när maken fyller år i höst. Underbart att känna sig trygg med att det kommer bli riktigt bra.

I går tog hon med sig syrran, Fanny Svahn och grejade fantastiskt gott. 

Jag meckade 35 st frozen strawberry mojito.
Recept exakt är ju svårt men jag använde ca
1,2 liter vit rom
4kg halvfrusta jordgubbar 
3dl pressad limejuice
2dl råsocker
Ett stort knippe mynta.

Mixa allt. I går fanns det bara en hushållsmixer, självklart är en riktig mixer mycket bättre för slutresultatet.

SMAKA av!!! Hur sött/starkt/syrligt man vill ha det är ju individuellt.

Toppen som fördrink på en sommardag.
Vi gjorde smördegssnurror till.
Ett ark smördeg och några nävar riven västerbottenost. Rulla ihop och skär i skivor. Grädda och servera ljummen. 
Gott med sältan till jordgubbarna!
Jag skulle dessutom älskat dem med smetana, löjrom och ett glas champagne:-)

Ebba och Fanny hade somsagt lagat all mat så jag har inte recept men den asiatiska pulledporken var fantastisk! Picklade grönsaker och vanligt tortillabröd var perfekt till!
Tjejerna hade dessutom rullat 100 vårrullar och fixat lika många dumplings.
Och het vattenmelongazpacho med koriander. Recept på detta har jag i ett inlägg sedan tidigare.
Grymt jobbat!!
På UCC ingick det alltid ett bakverk med lunchen (värre för vikten). Självklart avslutade vi med en fantastisk kakbuffé a la Triller:-)

Nu rullar vi åter till våra älskade barn och Kaxås. 
Jag har hunnit jobba 50 h samtidigt som vi varit sociala 5 dagar på raken. I torsdags fastnade jag till och med på UNTs vimmelbilder på Winnerbäck konserten. 
Nu väntar semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar