onsdag 11 september 2013

Äpplen och litet förspel på hösten

Äter man soppa får man pannkaka

Fast idag blev det äppelkaka.
Har fått ett underbart lass med äpplen så nu njuter vi.


Njuter både av dem på fat och till frukost, lunch och middag. 
När jag ändå tiggde äpplen passade jag på att palla rönnbär. Älskar höstblomster!



Wilmas absoluta favorit är kokosmjölkssoppa, Tom Ka Gai.
Har länge letat efter det ultimata receptet och Monica Eisenman har nog spikat det i "Asiatiska nudlar och smårätter".
Köpte boken signerad av henne för en ringa slant hennes sista bloggvecka. Vet att det kommer att bli en sådan där riktigt bra vardagskokbok.

Sprider receptet till er och signerar det Monica


2 kycklingfileer
150 g champinjoner
16 körsbärstomater
3 citrongräs
2 salladslökar
8 dl hönsbuljong
8 dl kokosmjölk
1 msk riven galanga eller ingefära
5 limeblad
250 g äggnudlar
2 msk fisksås
1/2 dl pressad lime
1 kruka koriander ( eller köp riktig på invandrarbutiken)

Strimla kycklingfile, halvera tomater, dela champinjoner, krossa och strimla citrongräs, kärna ur och strimla chili, skiva salladslök.

Koka upp buljong och kokosmjölk tillsammans med ingefära, citrongräs, limeblad och chili. 
Sjud i 15 min.
Tillsätt kyckling och låt den bli genomkokt (ca 5 min)

(Koka nudlar separat, enligt anvisning och lägg i skålar.)

När kycklingen är genomkokt tillsätter du resterande grönsaker.
Smaka av med fisksås och limejuice.
Häll i skålarna med nudlar.
Toppa med koriander.

Behöver jag säga att det var renskrapat i skålarna.

Efter soppa kommer pannkaka har mamma lärt mig.
Idag blev det en kryddig äppelkaka.


Jag bytte ut mjölken i sockerkakssmeten mot gräddfil.
tillsatte 2 tsk kanel, 1 tsk malen ingefära och 1 tsk mald kardemumma.
Skar äpplena med mandolin och toppade med mer kanel och råsocker.

Tindra ville också baka så hon fick rulla hallongrottor och pilla hål och fylla med sylt.
Hurra för onsdagsmys.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar