fredag 12 juli 2013

Vad gör ett bra jobb bra?

Varför är det roligt att jobba?

Jag har aldrig haft ett tråkigt jobb.
Härligt,, eller hur?!
Trodde att jag var utbränd för ett år sedan när jag avslutade 13 år på en hektisk intensivvårdavdelning.
Var så förvånad. Jag!! Utbränd?? Aldrig!! Men var trött, hade magsmärtor och en orimligt stor ersättning för obekväm arbetstid på lönebeskedet som vittnade om en orimligt hög arbetsbelastning.
Jag var inte utarbetad.
Jag hade Giardia.
En parasit från olämpligt bevattnade vårprimörer.

Jag är så lyckligt lottad att jag alltid tyckt om mina jobb.
Kränga hamburgare, sälja underkläder, Skogaholm..
Sjuksköterska. Det värsta efter att vara lärare enligt tidningarna.
Hög arbetsbelastning. Knasiga tider. Döende patienter. Dålig lön.
Lågstatusyrke.
Har alltid trivts ändå.
Men så har jag alltid haft lyckan att påverka mitt arbete.
Tror det är nyckeln. Det säger även studier för välbefinnande. Man måste ha möjlighet att påverka.
Påverka arbetstider. Lön. Det man gör.

Det står så mycket om sjuksköterskor som lämnar sjukvården i media i dag. Förstår dem!
Jag har gjort mina hundår. Det har tagit mig nästan ett år att inse att man faktiskt inte behöver vara helt utkörd efter ett arbetspass. Att man kan behöva fylla fritid med en hobby.
Älskade ändå åren som intensivvårdsköterska på en av Sveriges största IVA avdelningar.
Som teamledare fick jag vara spindeln i nätet.
Visste att sjukhusets sjukaste patienter kom till oss. Adrenalin och i bland en liten fläkt av att spela gud. Rädda liv!
Ändå klev jag av. 
Det bästa jag har gjort!
Jobbar privat nu. På en liten cancerklinik. UCC, Uppsala Cancer Clinic.
Vi vässar perfektion. I det lilla. Aldrig mer än 6 patienter åt gången. Alla kan få exakt den omvårdnad de behöver. Vi som personal har tillräckligt mycket ledig återhämtningstid för att orka ge dem precis vad som behövs för att tillfriskna bäst. 
På ett år har vi lyckats sänka vårdtiden med 2 dygn, operationstiden med 2 timmar. Operationsblödningarna från 2.5 liter till 495 ml.
Tid är pengar. Lidande räknas inte i vårdsammanhang. 

Ute i landet vill politikerna spara mer. Dra ner på personal. Göra vården sämre. 
Så att den blir dyrare.
Våra chefer har gjort precis tvärt om. 
Ökat personaltätheten. Höjt lönerna. Lyssnat på personalen. Kortat beslutsvägarna. 
Låtit oss, personalen vara med och påverka.
Vården per patient har blivit 25% billigare. Fast vi inte sparar på något som är av betydelse.

Resultatet av ett års finslipning har gett utdelning. Det går att bli bättre. 
Om organisationen ger förutsättningar för det.
Patienterna blir vinnare.
Och vi kan avsluta första året med flaggan i topp.
Nu har vi stängt inför sommaren. Städat ur, ätit tårta, gått på After Work.
I morgon väntar personaldag med sommarfest. 4 veckors semester.
Shit vad vi är bra:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar