söndag 21 juli 2013

TerapiBak

Vaknade arg som ett bi.
Hörde västanvinden ta tag i huset och såg en jämnmulen himmel med regnstänk mot fönstret. 
Hade det inte varit för att Wilma har så underbart här med hästar, kompisar och Ronja frihet hade jag packat och åkt för länge sedan.
Men att möta ännu en iskall dag när man drar på sig det varmaste man har lager på lager tär på mammapsyket.
Bestämde mig för att inte gå ut idag. Alls!!!
Läste bok, surade en stund och tog slutligen tag i känslorna (mest avundsjuka över andras soliga FB uppdateringar) och började terapi baka.
Det finns inget så tillfredsställande som att se ägg och socker vispas fluffigt.
Känna bakdofterna och göra en smet till.
Började med katalanska maränger.
Mina älsklingar!
Rör samman äggvita, socker och pressad citron i vattenbad. Vispa tills varmt och sockerkristallerna smält.
Dubbel mängd äggvita mot socker.
I dag tog jag 5 äggvitor och 2,5 dl socker och knappt 1 msk citronsaft.
När vispet är hett och genomskinligt ställer jag den i KitchenAiden på full fart till lagom konsistens. Jag hör på ljudet när den vispat klart.
70% choklad smält i vattenbad rörs försiktigt ner i omgångar.
Grädda marängerna på 120 grader ca 2h till de släpper från bakplåtspappret.
Havrekakor näst på tur.
300 g rumsvarmt smör
3dl socker. Tog farinsocker idag vilket blev jättebra.
3dl vetemjöl
6dl havregryn
1 tsk salt
1,5 tsk bikarbonat.
Rör samman, rulla bollar, platta till dem lite när du lägger dem på plåten.
Lämna utrymme för dem att flyta ut.
175 grader i ca 15 min.
Lite kärleksmums på det, googlade fram ett standard recept.
Sen hade jag ju sådan tur att mamma bjudit hit kaffegäster så när sista kakan kom ut ur ugnen satt gästerna bänkade runt bordet.
Nu känns det bättre. Solen tittar fram och kanske vågar jag mig ut mot kvällen.
Mamma har tänt bastuflotten och den blir nog svår att tacka nej till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar