onsdag 17 juli 2013

Mormor 95 bakar bullar

Dagverksamhet hos oss i dag.

Pustar ut i soffan, helt slut, efter att ha hållit låda sedan 9 i morse.
Mamma och mostrar har lämnat Kaxåslandet för några dagar och hedersuppdraget att hjälpa gammelmormor faller på mig. Jag är ju både äldsta barnbarn och närvarande på plats.
Hon är underbar lilla mormor (gammelmormor till småkusinerna). 
95 år, stapplig på benen men klar i huvudet. 
I går bestämde vi oss för bullbak. Mormor erbjöd sig att hjälpa mig. Söta lilla mormor vill hjälpa till:-)
Jag hinner knappt rensa fisken i näten innan mormor kommer med rullatorn. Hon kan knappt ta sig till oss men har ändå gått upp tidigt för att hinna med detta event.
Gör deg på 1 liter. Mormor kan knappt bärga sig att sätta igång. 
Jag ger omgående upp varje fåfängt försök att få perfekt form på baket. I dag är det mormors tur. 
Hon kavlar, smörar, sockrar och skär. Fixar till och med en längd. Den ska jag lägga i hennes frys till finbesöken.
Tindra och Charlie vill också baka men då är bulldegen slut. 
Rör snabbt ihop till kokosbollar, så är baket igång igen. Mormor är på, rullar och doppar i socker. Barnen smygäter mest och jag diskar och sopar för fullt. 
Måste ju ha någon form av ordning på dagverksamheten. Låter rullandet ske av sig själv, det är ju faktiskt inte så viktigt att det blir vare sig runt eller pärlsocker på hela.
Sen är det fika. Höjdpunkt för dagen. Mjölk och varma bullar. Finkoppar.
Fisket då..
Nja.. Näten drogs ut för långt igår. Men längst in fick vi napp. 
Svägerskan, jag och barnen. 
Tre fina abborrar och en gädda. Filéat abborrarna, mormor hittade två öringar i frysen och gäddan gräver vi ner. 
Charlie vill äta upp den. Det blir en vit lögn och ett torskblock i fiskfärsen till middag. Hann helt enkelt inte rensa gädda innan dagverksamheten öppnade.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar