tisdag 14 maj 2013

Middag från jordgubbsståndet

15 min prick, jag har kollat.

Ett säkert vårtecken är alla jordgubbs och sparrisstånd som ploppar upp lagom till Valborg. Blir galet sugen varje gång jag passerar, så även idag. Köpte två härliga sparrisbuntar och en låda jordgubbar för mindre än en hundring.
Lite rester i kylen och en sparrispasta med jordgubbsallad blev klar på nolltid.
Skär sparrisen i bitar, lägg knopparna åt sidan.

Jag hade en påse Machésallad och några skivor Serranoskinka kvar sedan helgen. Klyftade jordgubbarna och lade alltsammans på ett fat toppat med lite crema di balsamico, olivolja, flingsalt och några rejäla drag med pepparkvarnen.
Gör sparrissåsen när pastan ligger i kastrullen. 
Koka sparrisbitarna mjuka (knappt), släng i knopparna i vattnet precis innan det är klart och låt rinna av i en sil. Använd sparriskastrullen (om du är disksnål som mig) och låt scharlottenlök och vitlök mjukna i lite olivolja, lägg tillbaka sparrisbitarna och en matlagningsgrädde (2,5 dl). Mixa med stavmixern och smaksätt med lite rivet citronskal, salt och peppar.
Nu är nog pastan färdigkokt. Lägg över den i ett fat, häll över såsen, toppa med knopparna och parmesanost.
Middag för fyra klar på 15 minuter inklusive dukning.
Recept för 4

2 knippen sparris
1 scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
2.5 dl matlagningsgrädde
citronskal, salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar