torsdag 30 maj 2013

Helst för en minut sedan

Kvalitetstid

Följde med Wilma till stallet i eftermiddags. Jag gör det alldeles för sällan. Hon blir glad och jag blir glad när hon är så glad. Hon fixar och visar. Jag får inte vara mer än en armslängd bort.
Det är svårt att vara på två ställen samtidigt och jag fick kasta mig iväg och hämta Tindra på dagis, hon blev sist kvar.
När vi alla landat hemma önskar man att hushållerskan hade haft middagen på bordet,, men vem har en hushållerska? Inte vi och ingen jag känner heller för den delen.
Det blev kycklingsatay, eller jornötssås som barnen säger. 
Det finns ju mixpåsar men jag har lite svårt för halvfabrikat av alla de slag,, och så kan man ju göra en "riktig" satay, mixa jordnätter ta med alla kryddor osv osv. Men när klockan är sex vill man ju bara ha mat, snabbt! Här kommer en förenklad version och maten tar inte längre tid än det tar för riset att koka.
Hacka en vitlöksklyfta och fräs den snabbt. I med ett par stora skedar jordnötssmör och en burk kokosmjölk. Fisksås och soja efter smak, ca en matsked. En gnutta råsocker och sambal. Puttra en stund och pressa i nästan en hel lime precis före servering. 
När såsen står och drar stekte jag kycklingfilén, skar den i mindre bitar för att minska stektiden.
Alla glada och middag på 15 minuter, dvs snabbare än att åka till take away och köpa:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar