onsdag 5 juni 2013

SM-vinnare i grillmarinad och lite drinkar

Varför uppfinna hjulet 2 gånger??

Sm i grillning. Det finns tydligen också. Läste jag mig till. Linus Isaksson från 
Sigtuna Stadshotell vann. Grattis. Han tipsade om bästa grillmarinaden. Håller med, den var verkligen god. 
Sen att vi lyckades masakrera köttet totalt är knappast hans fel.
Grillkolen var slut och där skulle vi gett upp. Tog ved. Fel!! Oxfilestumpen jag hittade i frysen var halvfryst så jag bankade den tunna men långa biten i lagom storlek för att underlätta tiningen. Fel! Köttet hamnade i fel riktning och blev segt trots filébenämning.
Maken började grilla (på vedkolet) långt innan vi var redo att äta. Jag avbröt. Fel! Glöden dog och spisen fick göra slutjobbet på de trista bitarna. Det blev verkligen asäckligt trots att den sm-vinnande marinaden var god att äta med sked. 
Prova ni, med grillkol, ickefryst kött och lite värme under gallret så tror jag detta är en höjdarmarinad. Han har ju faktiskt fått pris för ngt som vi helt uppenbart inte behärskar.
1dl matolja
1dj ketchup
1msk honung
1tsk torkad timjan
1tsk torkad rosmarin
1tsk vitlökspulver
1tsk chiliflakes
1tsk svartpeppar
2msk soja
1msk riven ingefära
0.5dl vatten
Lycka till. Jag kommer definitivt försöka igen!

Nu är det långhelg för många av oss, för vem vill jobba på klämdagsfredag??
Då är det läge för en eftermiddagsdrink.
Jag har en svaghet för starka, syrliga, klassiska drinkar i små glas.
Anine Bing lade upp denna frestelse på sin instagram och jag blev direkt sugen på Margaritas. 
Gamla IKEAglasen, en stor kanna och tjejerna kan komma!
4cl tequila
2cl cointreau
4cl limejuice
Skaka med is och sila av i flingsaltat glas.
Såå gott rätt och såå ofta fel när man köper i bar, bättre att fixa hemma om bartendern är tveksam. Visst ser det gott ut på rå planka och basic glas. Får nog ta med en flaska tequila till stugan i sommar.

En annan riktig favvo är Wiskey sour. Den är min älskling när man vill ha en liten rackare till locktongsfixet på väg ut. Hoppa tjafs med äggvita och rödabär som står i recepten i fina cocktailböcker.
4cl bas whiskey
0.5 pressad citron
Lite socker efter smak, surt ska det ju vara så 1tsk brukar bli bra

Efter vår misslyckade grillning bjöd vi över grannarna på en drink. Jag ville prova ett förenklat recept på rosé sangria från Allt om Mat. Den kan jag verkligen rekommendera. Läskande och fräscht varma sommarkvällar. Vi blandade i stora vasen som jag vanligtvis ställer liljor i.
1 flaska rosé
5cl cointreau
33cl soda
1 lime och 1 apelsin
Jag tog lite mindre soda för att kunna ha mycket mer is.

Om man vill bjuda alkoholfritt är det ju inget som slår vanlig hederlig lemonad. Gärna serverad i liten syltburk med mynta och mycket is.

I morgon är vi bortbjudna. Längtar redan. Känner värdinnan så väl att jag vet att jag kommer slippa halvfryst segt kött på en slocknad grill och jag vet att hon dessutom har den underbara vanan att bjuda på goda bubblor och det är ju den bästa drinken av alla.

Ha en trevlig helg alla! 
Ni ska veta att jag är överlycklig över att ni redan hittat till min lilla blogg. TACK för att ni läser.




4 kommentarer:

  1. Grannarna var mycket imponerade över drinken. Säg till om ni behöver hjälp att provsmaka igen!

    SvaraRadera
  2. Ni står på önske gästlistan:-) Vilken tog ni,, sangria eller gick ni på lite mer styrka?

    SvaraRadera
  3. Hej Caisa! Kul att läsa om mig i din blogg, satt och googlade på mig själv så dök det här upp haha!! Hoppas grillningen gått bättre i år? ;)

    Linus Isaksson, Svensk mästare i grillning 2013 ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Linus. Så roligt att du hittade hit! Din marinad är grym, tar en grillamatör som mig långt! Tack och lov har ovanstående lågvattenmärke uteblivit i sommar men jag har fortfarande inte vågat ge mig på det tunga artilleriet,, barbecue;-)

    SvaraRadera