tisdag 4 juni 2013

Tre smulton

Kupé

Åkte en snabbis till Stockholm i dag. Det kändes så lyxigt. Bara jag. Tågen gick som de skulle utan ett endaste litet signalfel, sittplats till mig och ingen som behövde trängas i gången. Tänk att man blir så tacksam för det självklara på Uppsalapendeln. 
Bläddrade i Kupé, SJs gratis tidning. De hade plockat fram tre små smulton i min smak.

Vandra runt Åreskutan
 Det har vi ju aldrig gjort. Vandringslederna runt skutan ska vara lätta och hyfsat nyrestaurerade. http://www2.jamtland.se/index.php/sv/vandra-a-cykla/vandringsleder/item/areskutan-runt

Om två veckor packar vi bilen så där knökfull att barnskor måste stuvas in i osynliga hålrum i packningen och bagageluckan inte kan öppnas förrän vi är framme och allt kan få rasa ut fritt. Då har tjejerna frågat minst hundra gånger om vi inte är framme snart, katten Pelle kapitulerat och antagligen kräkt av åksjuka i sin bur (han blir rikligen kompenserad av en fri sommar i sorkparadis) och kaffetermosen tömts för länge sedan. SommarKaxås. Vi längtar nu allihop.
En tur till Åre och kanske en längre vandring än kabinbanan upp på skut-toppen kanske kan vara roligt i år. Maken har en lång önskelista till Lundhags fabriksbutik på vägen dit. http://www.lundhags.se/valkommen-att-besoka-var-fabriksbutik-i-jarpen/

Fäviken har vi också kvar. En av Sveriges bästa restauranger. Mitt i obygden. Dit vill jag åka, det är ju bara några mil bort.
Bilden har jag lånat från SVDs pressarkiv
Ett annat litet smultron som jag redan besökt har blivit korat till världens tredje bästa bar. Nimb. http://www.nimb.dk
Det kan jag förstå. Så snyggt och helt galet goda drinkar. Kul att Kupé plockar upp det (tror bestämt jag har liten förutfattad mening om svenska järnvägars gratistidning).
Ligger bredvid Tivoli i Köpenhamn och är egentligen ett fantastiskt lyxigt boutiquehotell. 
Ett sådant som jag verkligen drömmer om att få bo på.. 
En drink i baren är faktiskt ett perfekt sätt att dofta på de lyxigaste restauranger och hotell som man inte riktigt mäktar med att gå all in på.

I övrigt har ni väl inte missat att House of Lola har sommarkalender. I förrgår kunde man se oss plantera blommor i solen. Tur att det inte syns på bilden att snön inte försvunnit och vårvindarna inte är varmare än 7 grader;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar