lördag 22 juni 2013

Midsommar

Allt blev bra!

Som en av mina kusiner sade som aldrig firat här uppe tidigare; den här midsommaren är det bästa jag varit med om! Den innehåller allt!! 
Detsamma sade mannens stora sons flickvän förra året.

Min teori är att fester som involverar alla generationer är de bästa. Avslappnade och spontana på ett helt annat sätt än när en åldershomogen grupp har storfest.
Gamla mormor som försöker hänga med. Mamma och mostrarna som organiserar, kramar barnbarn och sjunger sommarvisor. 
Pappa och morbröder, dessa snälla män som skjutsar, hämtar, fixar och ställer upp. 
Min UNDERBARA pappa t ex som åkte hem tidigare för att lägga vår yngsta,, men som vaknar mitt i natten, hör att det regnar och ringer och frågar om vi vill bli hämtade. 
OM vi ville, spöregn i norrlandsnatt är inget mysregn. Och sträckorna är lite längre här i taxilöst land..
TRE varv körde min pappa mitt i natten för att vi alla skulle komma hem!

Kusinerna, dessa underbara kusiner, vi är hela 18 stycken, och alla känns som lite halvsyskon.
Kusinernas flick och pojkvänner. 
Familjemedlemmar redan och stor sorg när de byts ut  (tror vi släktingar sörjer längre än de berörda).
Och så alla barnen. Det är ju dom som gör jul till jul och midsommar till midsommar. Får oss tro på tomten, dansa små grodor och göra midsommarkransar.
Dessutom några utifrån, inbjudna gäster som hjälper oss att skapa en mindre intern stämning.
Klart vi hade midsommarstång, och dans till fiol.
Maten då?? Till över 40 personer i sommarstugekök.
Knytis. Det blev så mycket mat över att vi har lunch idag också.
Jag gjorde matjesilltårta i långpanna. Tog ett extra gelatinblad för att den skulle kunna skäras snyggt. Blandade i ett par burkar stenbitsrom, älskar romsill!
Dekorerade på norrlandsvis med violer, maskrosor, björkblad och granskott.

Jag bidrog även med korvrullarna jag skrev om i Lolas mattips. Och gubbröra.
Receptet har ni fått tidigare.

Min moster hade bakat de godaste fröbräck jag någonsin ätit. Ett sådant och en bit ost från Skärvången och jag är i Jämtlands himlen!

Midsommar just i år var speciell. 
Mammas yngsta kusin och fru har fyllt 50. De bjöd in på ett hejdundrande 100 års kalas. 
Så lägligt finns byns gamla dansbana på deras loge. 
Inte mindre än 130 gäster fick de plats med. Dansband från dansbandskampen i tv underhöll och spelade långt in på natten. Patriks combo.
Självklart hämtades vi med häst och vagn.
Glad fortsättning på midsommarhelgen önskar jag er. 
I dag kommer vara betydligt lugnare!
Men premiär på sommarprat med Jonas Gardell är viktigt att pricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar