måndag 3 juni 2013

Mamma

Älskade mamma

En mamma saknas i dag.
 Jag vill hylla min mamma som finns kvar och samtidigt hedra den mamma som somnat in.

Jag är osams med döden. Mammor, de får inte dö alls.
Mammor är navet, centrum i vårt universum och livet som allt snurrar kring.
Tomheten de lämnar efter sig går inte att fylla.

Min underbara mormor är 95. Hennes sommarstuga kallas receptionen. Hon vill fortfarande styra och ställa, hon har koll till och med på sina barnbarnsbarn. Hon gratulerar alla oss 18 barnbarn på våra födelsedagar och hon vill fortfarande ogärna missa något som händer.
Och det gör hon inte heller. Vid hennes köksbord har Zlatan såväl som Zulukung och Göran Persson fått dricka kaffe. Zulukungen var hon tveksam till eftersom han har fler fruar än en och det tycker hon inte om, Zlatan var en trevlig gosse. Percy Nilsson charmade henne rejält när han tackade för kaffet med ett blommogram.
När mormor går vidare kommer hon saknas oss alla, mer än vi tror, mer än vi kan ana, mer än många andra.
Mammor får inte lämna oss för tidigt. De har en plats att fylla långt efter att vi blivit vuxna. Och har de blivit mormor eller farmor har de gjort sig dubbelt oersättliga.
Jag har en underbar mamma. Hon är mitt i livet. Stark, sprudlande och med energi som slår oss alla. Hon reser, har fram till några veckor sedan jobbat mer än 50 h i veckan. Tar fantastiskt väl hand om alla sina barnbarn. Hon tar hand om oss. Ett liv utan mamma finns inte.
Det är skönt för då kan jag ju fortfarande tjafsa, gnäbba och gnälla som jag gjort sedan jag föddes. En frigörelse utan ände. Till vilken nytta? Jag vill ju ändå inte klippa banden helt.
Navelsträngen behövs, för mej, mina döttrar och till och med min man som inte har någon egen mamma.
I dag är jag tacksam att jag har en mamma, och sörjer med dem som förlorat sin.
Mammor är ju det finaste som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar