torsdag 27 juni 2013

Fäviken Magasinet

Den bästa matupplevelsen, ever.

Hur ska jag kunna återge en upplevelse som tagit ett dygn att bearbeta..
Denna åtråvärda matresa som jag fick glädjen att göra enbart föra att min underbara pappa gav sin plats till mig.
Det finns bara plats för 18 gäster per kväll. Min morbror hade lyckats boka 8 av dessa. Mostrar och morbröder är 10 tillsammans så det blev lottning. Jag fick pappas lott.
Redan när vi hoppade ut ur bilarna möttes vi av Karin. Den bästa och trevligaste servitris jag mött. 
Hon hälsade oss alla och tog i hand när hon presenterade sig. 
Magnus Nilsson, kocken som står bakom Fäviken, mötte oss i dörren. 
Även han hälsade och presenterade sig.
 Karin i grå klänning.
Menyn var helt fantastisk.
Den finns att läsa i sin helhet under Inlägget Fäviken.
Nu tänkte jag frossa i vad vi åt, egentligen.
Tilltuggen som vi intog i turordning till Champagne.

Startade med det mest fantastiska Linfröchips. Helt genomskinligt. Till en musseldip.
Denna följdes av en alldeles nyystad varm ost med ett kronblad av lavendel. Redan då var jag så uppfylld av miljö, stämning och smaker att jag helt glömde att jag skulle försöka mig på att fotografera.
Kom till sans vid den tredje rätten.
Varmt skal av torkat grisblod fyllt med vild öringrom.
Jag var då i himlen, trodde jag.
Friterat grishuvud. Inte mitt förstaval om jag skulle välja på restaurang. Men ack så gott.
En liten crispig smaksensation på en björkpinne, toppat med ett picklat kronblad av ringblomma.


Frasiga lavar med syrad vitlöskgrädde, lufttorkad Kandadagås.
Tätt följd av saltsill som lagrats i 3 år, med skorpor och färskost.
Till detta fick vi fävikens hembrygda öl och örtsnaps.


Börjar ni förstå dimensionen av denna matupplevelse. Vi är bara i tilltuggsfas ännu...
Men börjar närma oss förrätterna i form av en varm pilgrimsmussla serverad på het mossa i sitt skal. Musslan åts med handen och saften dracks ur skalet.
Behöver jag påpeka att det är den godaste pilgrimsmussla jag smakat?
Riesling till detta.

Och så vidare till min absoluta höjdpunkt!!
Öringrom. Vidgjord enligt samma metod som den ryska kaviaren. Med tillbehör av potatisplättar, surgrädde, lök och syrad morot.
Kommer drömma om detta resten av vintern och spara mina slantar envist för att få göra om detta nästa sommar igen.
Listan är evighetslång, fantastisk, oändlig.
Makrill stekt på häll, med knäckebröd, örtsalt och ättika. 
Vi tog för oss själva på varma tallrikar och med hemkärnat smör som smälte under fisken.
Bara saltet en fröjd i sig..
Magnus presenterade varje rätt när den serverades, nu kom han ut med den vackraste skål ägg.
Söta spräckliga vaktelägg och fina bruna hönsägg direkt från gården. 
Av detta gjorde han den godaste omelett jag smakat, och den vackraste jag sett, direkt över öppen eld. Täckte den med blomblad och örtolja.
Och bjöd på en god vit Bourgogne till det.

Då var vi framme vid huvudrätten. Innan de söta finalerna..
Långsamstekt killingstek med lökgratäng, färska lökar och primörsallad.
Röd Bourgogne och underbara fat som vi skickade runt mellan oss.
Ett fyrkantigt bord, perfekt placering för 8. Alla kan prata med alla.
Som vi njöt!
Börjar ni ana storheten i vår upplevelse. Helheten, smakerna. Perfektionen...
Stenarna som maten serverades på , varma i bland, kalla i bland.
Manglat tjockt "bondlinne". 
Karin, ständigt närvarande, assisterad av både sommelier och ytterligare en servitris. Som jag hälsat på men glömt namnet.

Nu började vi röra oss mot slutet. 
Med vackra träskedar. Fyllda med blåbärsis och syrad grädde och vattLingon.
Kalvdans med hallonsylt och vispad grädde.
Ier Cru Château Climens, Barsac, Bordeaux 2004.
ÄLSKAR dessertviner!!
Och så kaffegodis. Med 4 olika sorters hemgjorda likörer.
Serverad i vacker ask. Även den med varma och kalla stenar för att optimera smakupplevelsen
Varma köttpraliner med kola.. Hallonis, kåda, krusbär....

Och så finalen.
Och vilken final sen.
Hemgjort snus!!
Morbror Stefan dokumenterade oss alla med en liten handbakad prilla under läppen.
De bilderna lämnar vi utanför bloggen.
Tack!
Morbror som lät mig följa med.
Pappa som gav mig sin plats!
Fäviken, Stefan och Karin.
Det här kommer jag leva på hela året och nästa år, när nya platser släpps. Då bokar jag jag igen.
Nästa år ska vi sova kvar, Maken ska få följa med,, och bästa vännerna.
Det får bli sommarens weekendresa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar