söndag 2 juni 2013

Söndag

Både kyrkobesök och söndagsmiddag

Älskar dagar som denna. Bara vara, umgås och laga mat. Bläddra tidningar och njuta av solen. Babbla med bästis när barnen leker.


Väninnan är gräsänkling så hon och hennes barn lockades över på middag. 
Det gav mig anledning att prova en sås jag just fått recept på. Rostad citronsås från Triller i Uppsala. Fantastisk sås som passar till allt tror jag. 
Svårt med kalla såser, Tsatsiki i all ära men det här toppar det mesta. Hos oss blev det grillad kycklingfilé till men fisk, lamm, fläsk är nog precis lika bra.

En STOR sats som räcker till grillskiva för hela grannskapet:

Riv skalet av 5 citroner. Lägg dem med snittytan ner i en stekpanna till de svartar.
Pressa och sila ner saften över citronskalet. Riv en vitlöksklyfta och blanda i en burk crème fraîche. 
Vispa som en galning precis som när du gör Aioli och strila ner mild olivolja över vispandet. 
Ca 2.5 dl olja tror jag behövdes innan såsen tjocknade. Smaka av med ganska mycket salt, peppar och lite honung.
Väninnan fullkomligt älskar desserter. Jag med:-)
Har tänkt köpa en sådan där avlång pajform med lös botten i evigheter och i går hände det äntligen. Löjligt att ett så litet inköp ska behöva ta så lång tid. Men nu ska det bakas tarte och flarn för hela slanten.
Testade ett eget recept på sommarsnabb rabarberpaj idag som blev jätte gott.
Halv sats mördeg till min form. (100g smör, 2 msk socker och 2,25 dl vetemjöl) 
Låt vila om du hinner. Förgrädda inte. 
Lägg i hela rabarberstänger.
Toppa med mandelsmassa, jag använde de där supersmidiga påsarna med färdig sprits man har till semlor, 2 st behövs till stor rund form.
ca 20 min på 175 grader.
Råkräm är godast till!
Vispa 1 äggula med 1 krm vaniljfrön alt frön från en vaniljstång och knappt 1 msk florsocker fluffigt.
Rör i hop med 3 dl lösvispad grädde.
Kyrkobesöket då? Det stod Tindra för. Hennes dagisklass hade avslutning i Gottsundakyrkan och de sjöng med stor inlevelse för oss föräldrar och andra besökare. Tindra i mitten:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar