tisdag 21 maj 2013

Måndagsmat och bläckfiskar

Guldkant på vardagen

Måndagar är den stora "ätaresterdagen". Jag verkligen avskyr rester, leftovers, doggybags,, kalla det vad du vill men mat som blivit över och stoppats in i kylen i läskig plastburk och hoppats på att bli ihågkommen innan bästföredatum passerat. 
MEN jag hatar att slänga mat ändå mer.
Så måndagarna är den stora "här är din kyl" utmaningen hos oss då helgmaten ska transformeras till en helt ny rätt.

Men först bläckfisken som inte låg i läbbiga plastbyttan och väntade utan förföljer mig i bloggar, inredningstidningar och snygga "hemma hos" bilder. Den har simmat rakt in och placerat sig rakt uppe i toppen på "vill ha" listan. Visste inte att den ens fanns till för några veckor sedan och nu finns den överallt.  http://www.artilleriet.se/shop/sok/?q=octopus#octopus-candle-holder

Underbar liten skönhet som skulle passa typ var som helst!

Åter till transformering av helgens matrester. 
Vi åt väldigt enkel lördagsplockmat. Strimlad rosastekt biff i tortilliawrapp med en salsa på mango, avokado, chili och koriander. Salldsblad och lite cremefraiche. Galet gott men tyvärr inte förevigat på bild. 
Nu låg de trista köttresterna kalla och läbbiga i en skål och blängde på de svenska tomaterna som inte alls smakade sommar. 
Jag var hemma på em och slängde resolut in tomaterna på långsam ungsrostning. Skyndade dock på processen lite genom att skära bort kärnhuset. På med gott salt, en gnutta socker, nymald svartpeppar och lite god olja. Vips (efter 90 min på 125 grader i ugnen) fanns riktigt goda solmogna tomater i min ägo.


Kryddorna har börjat växa i trädgården och en näve färsk Oregano fick friteras i några matskedar olivolja. Använde både blad och smaksatt olja i nykokt pasta, rejält med parmesan och så resterna; Köttet och de nu betydligt godare  tomaterna. Måndagsmiddag check!


2 kommentarer:

  1. Åsa Norlander28 maj 2013 kl. 17:54

    TACK Caisa! Den lite sega flankstegen från lördagen återuppstod i dag i thailändsk tappning och gjorde succé!
    Bra inspiration å du har så fina bilder! Coolt att du startat den här bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa!!
      Mamman behövde en hobby! Roligt att det inspirerar, det är ju precis vad jag önskar:-)

      Radera