lördag 7 juni 2014

Två busenkla sommar recept och finbesök

Semesterkänslan infinner sig.

Finaste av fina besök ikväll. Makens son med sambo och lille Levi som hunnit fylla 9 veckor. Jag är således bonusfarmor till en helt ljuvlig liten prins,, har bett om att få honom levererad till mig mätt och belåten i morgonbitti:-)

Sonen gillar kött, och klart att vi slängde oxfilén på grillen. Ikväll en både somrigare och modernare tappning av oxfilé provencale.
Färskpotatis med smör och salt är ju typ det godaste som finns. Krossad är den lilla knölen fulländad!
Koka färskpotatis nästan klart. Häll bort allt vattnet och lägg potatisen i en form.
Jag krossade den med potatispressen, går lika bra med en slev, bara man krossar försiktigt. Den ska ju vara chunky.
På med smör. Jag använde osthyvel direkt på smörpaketet för att få det jämt fördelat. Ordentligt med salt och peppar.
Riv parmesan på toppen och på med hackade färska örter, det du har hemma. Rosmarin, mejram, timjan är gott. 
Jag plockar ju mina kryddor i trädgården på sommaren. Har du ingen trädgård, odla i kruka på balkongen eller i köksfönstret. De blir så mycket godare!
In i ugnen på 175 grader till fin yta.
På med lite mer färska örter som garnityr.
Galet gott, till Allt!!
En genväg till läskande lemonad för stora och små har ju Brämhults. Självklart inte lika mumsig som den hemgjorda lemonaden men en god bit på väg.
Spetsa till den med massor av strimlad färsk mynta, mer citron och is så får du snabbt en helt underbar sommardrink till stora och små.
Vill man kan man ju spetsa de vuxnas med ngt starkt.
Middag klar att servera snabbt. Dottern tog Bolibompa i trädgården när hon väntade på mat.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar