tisdag 15 oktober 2013

POMP POMP POMP och Clotted Cream

Afternoon Tea, POMPdeLUX och Clotted Cream


Att dygnet inte har 29 h vet alla utom jag. Bloggen har därför fått stå tillbaka lite.

En sammanfattning av mitt liv nu är nog söndagen som var. 
Jobb, POMP, hushåll och bjudning.
Så snurrar det runt.

Hade öppethus och bjöd in på Afternoon Tea. 
Testade att göra Clotted Cream för första gången.
Ni vet den där härliga tjocka grädden man får i England med scones och sylt.
Busenkelt men kräver ett dygns framförhållning.
The och scones är verkligen det ultimata höstrusk fikat.



Gjorde randiga snittar. Det är ju alltid svårt att veta hur många som kommer på ett öppethus så detta kändes som en bra kompromiss. 
Bred formbröd med önskad fyllning. Bredbar ost, skinka, rostbiff med pepparrot. 
Det måste vara kladdigt så de sitter ihop. Pressa samman under tryck och låt stå över natten i kylen. Skär i fina bitar. Jag varvade mörkt och ljust bröd, 6 skivor. Hade Philadelphia ost i olika smaker, men det var lite för trist tycker jag. Kommer nog välja lite mer vuxen fyllning nästa gång.



Clotted Cream
Låt en halv liter grädde skjuda i vattenbad 1.5 h utan omrörning.
Låt stå i kylen över natten.
Skeda upp den tjocka grädden på toppen och vispa mjuk.
Jag hade ett pytte nypa salt i min.
Serveras med små nybakade portionsscones och sylt eller lemoncurd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar