måndag 7 oktober 2013

Att längta och samtidigt njuta av dagen.

Allt har sin tjusning.

Jag älskar att planera, långt innan. 
Om man bokar och planerar en resa ett år i förväg har man ju njutit av den massor av gånger innan den ens blivit av.
Vi suger ju på Kapstaden i maj 2015 och ska boka huset i dagarna. 
Framförhållning!
Vi har också en fantastisk weekend i sikte i september 2014, då är många är involverade och framförhållning en nödvändighet för att det ens ska bli av.
I går bokade jag Thailand till familjen. En vanlig hederlig Lollo och Bernie charter med transfer och vattengympa. Påsklovet och enligt min bokning 192 dagar kvar.
Känns också bra.
Vi kan åka skidor i vinter, njuta av snöslasket och veta att värmen kommer. I april. 
När vi kommer hem är det vår.

Julen är ju panerad och så även Nyår. 
Självklart en större glöggbjudning också,, men väntar med inbjudan för att inte skrämmas med min helt galna framförhållning. Vem vill ha en glögginbjudan i mitten av oktober?
Jag kan drömma och glädjas i månader:-)

Andra skulle känt sig låsta av mitt sätt att tänka. Ingen spontanitet eller överraskning.
Det kanske kommer upp något bättre eller så vill man kanske inte känna sig låst.
Det är ju det som är så bra. Alla får göra på sitt vis.

Maken fyller 50 december nästa år. 
Självklart har jag börjat suga på fest och helt säkert kommer datum vara spikat redan nästa sommar. 
Så att gästerna ges möjlighet att planera.
För det är tråkigt, när festinbjudningar kommer för sent. Man hinner inte fixa barnvakt eller så är man redan uppbokad.
VILL värdparet inte att man ska komma? Eller är det en prövning i vänskap?
"Boka av allt du har om du vill fira mig". 
Största förlusten är det ju så klart för gästerna och med mitt jobb behöver jag gärna ett par månaders framförhållning.

Blev väldigt uppstyrt det här. 
Som sagt, jag vet ju att det är MINA åsikter,, som skiljer sig från mångas.

Och nu handlade rubriken om att njuta av dagen.
Det har vi gjort i helgen!

Jag har haft lite panik över att jag inte hunnit med min älskade årstid hösten. 
Missade både kräftor och surströmming, har inte plockat svamp i år och knappt ätit äppelkaka.
Tog igen en del. Äppelkaka inte mindre än två gånger och utflykt till skogen.

En total spontan inbjudan också. Bjöd på räkor och färdigköpt aioli. 
Kom hem från POMP visningen 5 min före gästerna.
Och det är väl det som är att njuta av dagen. 
Skratta med vänner, glädjas av en resa ett halvår fram och spana efter trattkantareller med kikare. Mumsa Bullens värmd över öppen eld och få en naggande god kantarellmacka som belöning.

Önskar er en härlig vecka med start idag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar