fredag 13 juni 2014

Tradition

När är det sommar?

På gårdagens skolavslutning pratade rektorn om vad som gör att det är sommar, på riktigt. Är det att det varit mer än 10 grader dygnet runt i några dagar som ger sommarkänslan?
Knappast, speciellt eftersom vädret behagar göra lite som det vill. 

För mig binds säsonger och högtider upp i traditioner. Det är verkligen sommar när barnen sjunger den blomstertid nu kommer!

Wilma slutade 5an och byter skola till hösten. Hennes kompisgäng har valt en annan skola än henne och hon kommer till en helt ny klass. Modigt. Och klart att avskedet blev lite extra känslosamt även för mig. Var tog min lilla tjej vägen??
Jag blir också sentimentalt påmind om min egen ungdom. Lite fnissig när jag ser Wilmas kompisar. Stylade till tänderna i matchande klänningar,, men inte lika. Så klart. Alla vill ju vara unik men passa in. Vad kan vara viktigare än att höra ihop men dina kompisar när man går i femman?
Kolla in tjejerna i övre vänstra hörnet;-)

Vi firar stort sommarens ankomst tillsammans med grannarna. En tradition, lika viktig som skolavslutning.
En gigantisk knytislunch som ofta sträcker sig till middag. 
Både maken och jag blev faktiskt så där tacksamt berörda i går över att vi får ha det så bra. Och att våra barn får ta med sig minnen som dessa när de själva ska skapa traditioner för sin familj i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar