onsdag 25 juni 2014

Sommar Åre.

Lundhags och pizza.

Maken ska på ripjakt i höst och behöver nya kängor. Han tycker dessutom sonen behöver ett par riktiga byxor för Kaxås. Lundhags fabriksbutik i Järpen kändes därför som det perfekta utflyktsmålet idag.
Jag nappade mest eftersom det ligger nära både chokladfabriken och lite civilisation i Åre by.

Det där med kängor är inte det lättaste. Efter några längre vandringar är jag väl medveten om vikten av att inte ha för små skor.
Stortån som slår i kängan när man kämpar i nedförsbacke kan förstöra vilken naturupplevelse som helst. Köttiga skavsår och tappade tånaglar vill man ju helst undvika..
Jag känner min make lite för väl och satte mig därför tillrätta när han började provningen. Jag bekräftas att jag är på rätt plats när jag hör honom be om ett par skor som är ett nummer för små.
Han gör ofta så min älskade man, köper för små skor.
När jag påpekar att stortån behöver plats för ovanstående misshandel samt dubbla par sockor tittar han lite frågande på mig.
Säljaren ber honom ta av skorna och mäter foten mot sulan. Klart att tån sticker en halv cm utanför.
Nu finns det i alla fall ett par nyvaxade kängor på köksbordet här hemma i stugan. I rätt storlek.
Det doftar fantastiskt av tjära och jag tror jag kanske kan få med honom upp på Hällberget i morgon bara för att få gå in skon.
Passade dessutom på att smörja in mina gamla godingar, med ett annat smörj!
Hädade lite inne på Lundhags när jag frågade om jag kunde använda samma vax på mina Meindel..

Så nära Åre måste man ju även göra byn. Copperhill var stängt men utsikten därifrån är bedövande.
Jag ville äta på Åre Delikatess men fick ge vika när alla andra röstade på Wersén:s pizza.
Vilken tur att de stod på sig! GALET goda pizzor!!
Jag åt en helt fantastisk med lammfärs, chevre, spenat och rosmarinaioli. Hjälp så gott!

Jag gillar Åre även på sommaren även om det är lite skumt att se sommarblommor och korgmöbler utanför Diplomat..
Johannes och Michaela fyndade massor till Levi på den underbara lilla barnklädesbutiken som ligger mitt på torget. Hade jag inte haft POMPdeLUX och för stora tjejer hade det varit absolut livsfarligt. 
Tindra gick nöjd ut ur butiken med ett par fingervantar i alla fall. 
Det har hon saknat sedan vi kom upp hit!
Sista stopp på Åre chokladfabrik. Maken grymtade lite vid kassan när kortet skulle dras. 
Kassörskan hade nog lite medlidande när familjen fyllt korgen med råge och bjöd oss på några påsar till med bräck från dagens bak. 
Smakriket Jämtland är inte så tokig slogan;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar