onsdag 16 oktober 2013

En alldeles utmärkt höstkyckling

Den här vill jag rekommendera

Vardagsmat ska ju varieras i det oändliga. Inte kosta allt för mycket. Smaka gott.
Kan ju vara knepigt ibland men den här kycklingen prickade in på det mesta.
Vi har alltid kyckling i frysen. Både som filé och i bit.
Gärna även en färsk gårdskyckling i kylen till helgen.
Gillar att stoppa färska örter blandat med vitlök och olivolja under skinnet och en citron delat på två i mitten. Rosta den på långpanna i ugnen med rotsaker och potatis. Servera med gräddig sås och gele.
Det tar lite för lång tid när alla är hungriga en vardag.
Det är då frysbitarna är perfekta.
I kväll hann kycklinglåren de inte ens tina helt så jag kryddade på dem med salt och peppar och slängde in dem i ugnsformen när jag fixade grönsakerna.
Palsternacka, morot, rödlök och äpplen. Några fina salviablad från kryddlandet som klarat frosten och ytterligare salt och peppar.
In med allt på 175 grader.
Kokade upp vatten och gjorde en sats couscous.
Badade barn när maten skötte sig själv.
Jag älskar stora uppläggningsfat.
En enkel vardagsmiddag blir så mycket godare om den är vackert upplagd.
I kväll bottnade jag fatet med couscousen och lade kycklingen runt. Toppade med grönsakerna och ringlade över skyn som smält från kycklingen.
Klart, och så gott!
Äpplena kom dessutom från grannens träd. Så fantastiskt goda att det var Tindra som tiggde om att få plocka fler. En perfekt aktivitet efter dagis.

2 kommentarer:

  1. Hej! Men vilken härlig och spännande blogg du har! Hittat många spännande recept som jag vill göra. Jättenyfiken på kläderna! Tar du med dom till sommaren och har visning här i Offerdal? Hoppas, hoppas! Kram Maria Ekholm

    SvaraRadera
  2. Hej Maria
    Tack! Så roligt att du hittat hit:-)
    Kläderna är helt underbara!! Dessvärre fyller de precis HELA bilen när jag är ute så med sommarstugepackningen skulle jag behöva en mindre lastbil;-)
    Jag har dem hemma säsongsvis, 12 v hösten och 12 v våren. De ska tillbaka den 17 november igen för den här svängen.
    Men kolla på nätet,, de är av en helt otrolig kvalitet till vad du kan se mycket bra pris så kan du gärna maila en beställning till mig på caisa.salmonsson@gmail.com;-)
    Hoppas allt är bra med er! Ses när ljuset och värmen kommer tillbaka:-)
    Kram Caisa

    SvaraRadera