lördag 13 september 2014

Egg Benedict eller en hederlig brakbrunch?

Äntligen helg?!

Jag har haft min helg och är på väg till jobbet snart men ni andra är säkert lediga och kan njuta destå mer. Kanske genom att bjuda hem goda vänner på brunch i morgon?

Jag hade ju väninnan hemma hos mig förra helgen. Eller rättare sagt hennes barn. Våra män var i Jämtland på jakt och väninnan skulle på partaj. Så jag firade ju lördag med fyra härliga barn.
Väninnan rasade in efter tre och var i behov av en rejäl brunch morgonen efter.:-)
Ni kan kopiera rakt av för alla åt med rasande aptit och blev både mätta och belåtna.
Egg Benidict, varför äter man inte det oftare?

På mitt vis rostade jag Forsas Levaine i brödrosten.
Stekte bladspenat i smör, salt och peppar. (Hade fryst blad spenat hemma). 
Lade på några skivor kallrökt lax.
Vispade i hop en hollandais sås 
Smält 150 g smör
Droppa ner detta sakta i tre äggulor och 0.5 pressad citron under vild vispning.
Smaka av med salt och peppar, ev lite cayenne peppar.
Och så pocherat ägg.
Det är svårt tycker jag!! Blir aldrig riktigt bra. 
Här kan du se hur ICA tycker man gör;-)

Med fyra barn och alla olika smaker monterade jag inte ngt utan alla fick plocka själva. Ville man ha bacon i stället för lax gick det bra. 
Mogen melon och parmaskinka till de som ville ha det. Stekta små vaktelägg till små magar.
Apelsinjuice och marmelad för mer klassisk frukost med rostat bröd.
Hade turkisk yoghurt hemma som varit mums med valnötter och honung.
Massor av kaffe.
Klart du ska fix brunch i morgon, med eller utan vänner:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar