fredag 30 maj 2014

I morgon ska jag äntligen få laga mat.

Det var så länge sedan jag lagade mat. Så länge sedan att jag faktiskt tog med mig kokböckerna till jobbet med hopp om en lugn stund att bläddra och planera.
Sveriges godaste mat med signaturrätter från alla som vunnit årets kock,, och så Tina. Enkel och robust baskokbok. Gillar hennes senaste till skillnad från de massproducerade hafsböckerna som landade hemma hos Svensson för några år sedan. De försvann ganska snabbt från mina hyllor.

I morgon är det dags men jag började preppa porchettan redan ikväll.
Möttes av den här kompisen bland kryddorna.
Och skördade salvia från en magisk liten salviabuske. Tänk att det går så fort att bli grönt när det väl sätter fart.
Maten då.. 
Champagne ligger i kylen. Till det småplock, bl.a. En anklevermousse från charken. Maten kommer ju inte vara färdig om jag känner mig själv, då är det skönt att stora och små får plocka sådant som redan är klart.

Blev så sugen på sill och hittade en variant hos superkockarna jag vill prova. Bakade betor och charlottenlök, matjesill, brynt smör och vaktelägg i kokott. Rysk vodka till det, ligger redan i frysen.
Fick för mig att rödbetor förtjänar en iskall, mild klaring:-)
Brynt smör.. Gjorde en laddning som jag vispar i morgon och serverar vid bordet till tunna knäckebröd.

Porchettan kommer sen, med primörer och salsa verde tror jag. Blev så sugen på knippmorötter, sparris, färskpotatis och rädisor. Bara precis varma. 
Porchettan är fylld med örter från trädgården, vitlök, lite citronskal, salt och peppar. den får smaska till sig inatt.
Bourgogne i glasen, köpte en som nästan var slut på hyllorna i butiken och fick bästa betyg i vin appen, vi får se i morgon om chansningen lyckades.

Det söta har jag inte bestämt. Svenska jordgubbar står i kylen. Key lime paj var länge sedan, pannakotta på smetana,, citron.. Jag bestämmer mig i morgon, kanske lite av varje.

Nu ska jag sova efter att redan vaknat framför tvn en gång ikväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar