söndag 15 december 2013

Inget slår hammagjord pasta.

Så gott och så enkelt.

Lilla kusinen har sovit över hos Tindra i natt och fick välja middag.
Pasta med köttbullar blev ett självklart val.
Det kan ju serveras på flera sätt, jag valde den italienska linjen framför mamma Scan och barilla.
Att göra sin egen pasta är faktiskt busenkelt.
Till 4 vuxna och 3 barn gjorde jag en sats på 8 äggulor och 2 ägg. Äggvitorna sparade jag till maränger. Kör igång matberedaren och på med vetemjöl. Säkert bättre med pastamjöl men det hade jag inget hemma.
Arbetade till det var stora, torra smulor och knådade för hand hop till en fast deg utan något kladd alls.
Med en pastamaskin som kavlar och gör tagliatelle så är jobbet gjort i ett litet kick.

Tindra och Charlie fixade köttbullar.
Duktiga små ungar!! 3kg blandfärs rullade de i hop på en långpanna. De var med och gjorde köttbullesmet och måttade noga med sina små fingrar varenda liten rullad köttbulle.

Jag hade börjat med tomatsåsen, 2 burkar krossade tomater av bra sort. Jag använder Mutti.
Lite lök och en krossad vitlök, oregano, salt, nymald svartpeppar och en skvätt vitt vin. En gnutta cayenne och socker slängde jag också i.
Detta fick stå och puttra någon timme när pastan gjordes och när köttbullarna stekts färdigt i ugnen lät jag köttsaften hamna i tomatsåsen.
Serverade allt på ett stort fat med nykokt färsk pasta, urgod tomatsås och barnens perfekta små köttbullar. Toppade med nyriven parmesan som jag köpt med mig från ostdisken.

Jättegott tycket Charlie och åt två stora portioner.
Och som bonus är frysen fylld med ett lass köttbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar