onsdag 3 september 2014

Mascarpone och fetaostfyllda filodegspajer,, och så lite POMPmingel så klart

Som jag lovat, om än lite försenat:-)

I torsdags smällde det till och POMPdeLUX hade sitt kollektionssläpp. Plötsligt fylldes varje ledig minut med jobb (om än roligt sådant) och jag har inte haft en minut ledig sedan dess. Jag menar bokstavligt. Så fantastiskt roligt med den grymma responsen till kollektionen och samtidigt svårt att hinna med.

Men nu har jag i alla fall bjudit mig själv på ett glas bubbelvatten och en karljohan macka i soffan. Och nix,, svampen är inte egenplockad, den låg så fint och väntade på ICA. 

I fredags hade jag i mingel och öppethus som sig bör vid kollektionsstart. Bjöd på supersnabbt meze plock och bubblor. Det var verkligen roligt att så många kom! Särskilt de helt nya som provade POMP för första gången. Huset fullt hela kvällen:-)

Gjorde mascarpone och fetaost fyllda filodegspajer som uppskattades av alla och tog slut i ett nafs.
Lovade receptet, det var verkligen busenkelt! Varsågoda:-)
Fräs bladspenat lite spiskummin salt och peppar och ett par klyftor vitlök i olivolja.
Pensla 4 ark filodeg med olivolja när du har spenaten i pannan. Skär i fyrkanter som passar vald form. Jag använde en muffinsform med mini formar vilket var perfekt när jag ville ha tilltuggsstorlek. 
Mixa ett paket mascarpone med ett paket feta. Jag använde  ett paket med lite krämigare feta, men du tar den du vill,, det är ju smaken man vill åt:-).Bottna formarna med lite stekt spenat och toppa med feta/mascarponeost röran.
In i ugnen till de fått färg i 175 grader
Klart:-)



Köpte underbart arabiskt bröd hos Gottsunda frukt och grönt. Passade även på att köpa persilja till tabouleh och fina druvor och fikon där. Älskar den butiken. Bästa koriandern i stan!!
När man har lite tid är färdig plockmat den bästa. Och då menar jag ju så klart inte soggiga färdiglådor med tapas utan färska små tomater i alla färger, oliver, koriander och bröd. Några röror till det så är det klart. Gjorde dessutom kycklingspett men använde en ny krydda som blev så äcklig att jag slängde dem direkt;-(
Men tabouleh, houmus och baba ganoush, bröd och oliver är super när du ska bjuda många. Levde på det när jag jobbade som sjuksköterska i Israel för många år sedan:-)

Jag gör min baba ganoush lite lättare. Rostar ju så klart aubergine i ugnen på 100 grader ca 2h. Skrapar ur innehållet och blandar med turkiskt yoghurt, tahini (sesampasta), vitlök, pressad citron, salt och peppar. Med andra ord ingen olja och så yoghurten som tar bort det där lite slemmigare i auberginen. Gör houmusen på samma sätt men med kikärter i stället för aubergine så klart.
Mums och nyttigt på samma gång:-)


Härliga mammor och barn som minglade och fredags shoppade på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar