söndag 14 september 2014

Det viktigaste är att rösta

Valvaka

Sitter framför TV:n och tittar på valvakan.
Första siffrorna visar att SD samlat i hop över 15%. 
Visst, det är små kommuner och landsbygd och med mina fördomar representeras en hög del av de svenskar som tidigare inte röstat alls eller röstat blankt. Men 15%!!!
Har vi glömt bort landsbygden?
Är det bara okunskap? Är det en sidoeffekt av demokratin?
Eller har vi misslyckats totalt med vår dialog, integration och öppenhet att möta åsikter som skiljer sig från det sunda.
I min åsikt är det kanske inte viktigast att gå och rösta om rösten läggs på rasism och trångsynthet. 
Då kan man lika gärna vara tyst, och arg. 
För det antar jag att dessa människor är; arga och missnöjda över sådant som de inte har kunskap om.

Vi har (några timmar till) Europas skickligaste finansminister. 
Är lite rädd för vad som ska komma nu, speciellt om ovanstående ska ha vågmästarroll. 
För vi har ju en demokrati och då måste även dessa röster räknas även om de står för okunskap och fientlighet.

Hur ska vi möta dessa åsikter till nästa val? 

Och hur mycket ska vänsterpartiet lyckas rasera av den välfärd som byggts upp senaste 8 åren?

Jag har röstat.
Inte på SD, inte på FI som för mig är det mest kvinnofientliga partiet av alla. Inte på Vänsterpartiet heller eftersom de vill krossa allt vad svenskt näringsliv heter.

Men jag har röstat. Det är inte en rättighet utan en skyldighet för oss alla.

Någon sade, att sann demokrati vore att de tre största partierna slogs samman i en regering. 
Den skulle jag backa upp. 
Om socialdemokraterna valt en annan ledare än en övervintrad fackpamp från forna gubbväldet. 
En kvinna. 
Då skulle folkpartiet, moderaterna och socialdemokraterna fått leda mitt Sverige in i framtiden med miljöpartiet i en vågmästarroll.

Nu sitter jag och suckar i soffan och undrar över hur det kommer gå för Sverige.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar